Integrering mot Specter

Från Vendre Help
Hoppa till: navigering, sök

Din webbutik kan genom ett tillägg integreras i realtid med ditt affärssystem hos Specter.

Följande data hämtas från Specter:

  • Produkter
  • Lagersaldon

Följande information skickas till Specter:

  • Kunder
  • Produktinformation
  • Order

Kom igång / Installera din koppling mot Specter

För att komma igång med Specters integrering måste du ha ett konto klart hos Specter och även mottagit två md5-nycklas samt ett smbId från Specter. Om du inte fått dessa, kontakta Specter.

Gå sen till Export -> Specter -> Inställningar. Skriv in följande:

Fältnamn Beskrivning
SMBID Ditt idnummer som du blivit tilldelad från Specter.
Nyckel: Den första MD5-nyckeln från Specter
Nyckel2: Den andra MD5-nyckeln från Specter
Gererell Skatteklass Denna skatteklass kommer att sättas på frakt, rabattkoder samt betalningsmetodskostnad.
OSC-Artikelnummer OBS! Viktigt att du kryssar i denna Kryssa i för att använda egna artikelnummer. Om denna inte trycks i kommer systemet att generera löpande ID-nummer åt produkterna i Specter system. Om du ska använda egna artikelnummer måste alla produkter ha unika artikelnummer.
Order från och med datum Om denna fylls i synkas bara order från detta datum. Format ÅÅÅÅ-MM-DD
Exportera taggar och kategorier Om denna kryssas i kan kategorier exporteras till Specter. Läs mer under "Kategorier & taggar" längre ner på sidan
Exportera under kategori I och med att dina produkter kan vara kopplade till flera taggar och kategorier och Specter bara stödjer en koppling anger du här under vilka kategorier eller taggar som ska skickas till Specter
Importera artiklar från Specter? Välj om produkter ska importeras från Specter
Standardkategori för produkter som importeras från Specter: Ange vilken kategori importerade artiklar ska hamna i din butik. Importerade produkter från Specter har begränsad information och måste kategoriseras och kompletteras innan de kan läggas upp i butiken.
Skicka orderbekräftelse från Specter? Anger om Specter ska skicka ut e-postmeddelande och tacka för ordern. Detta gör att butiken ej skickar ut meddelande och du kan inte ändra utseendet på mailet i Vendre.

Klicka på Uppdatera inställningar för att spara.

Gå nu till fliken Produkter. Klicka på knappen Exportera samtliga produkter.

Gå sen till fliken Kunder. Klicka på knappen Exportera samtliga kunder.

Testa nu och lägga in en order och se till att informationen finns i Specter efter att ordern har lagts in. Om så inte är fallet, kontrollera dina uppgifter en gång till.

Så fungerar de olika delarna

Lagersaldon

Lagersaldon synkas från Specter i realtid. Om du uppdaterar ett eller flera lagersaldon i Specter slår detta direkt mot butiken. Tänk på att om du ändrar lager i butiken kommer detta bara gälla tills nästa gång Specter skickar information till butiken, då skrivs detta värde över.


Tänk på att om du får in en order i butiken på produkt X så kommer lagret visa en mindre i butiken än i Specter. När du går in i Specter och gör en leverans drar lagersaldot av i Specter och Specter skickar nya lagersaldot till butiken (det vill säga uppdaterar till samma som ligger där).


Om du inte använder lagerspårning är detta inget du behöver tänka på.

Artiklar

Artiklar skickas alltid automatiskt till Specter. Från hämtas artiklar om denna inställning är vald (se första stycket under kom igång). Om du uppdaterar eller lägger till en vara i Specter skickas denna till din webbutik. Följande fält skickas

Om du uppdaterar en produkt i Specter

Fältnamn Beskrivning
Artikelnummer Produktens artikelnummer
Inköpspris Det inköpspris som är satt för produkten, inte respektive leverantörs inköpspris.
EAN-kod
Vikt Produktens vikt. Specter använder kilo som vikt och således läggs vikt in i samma format i din butik
Status Om du inaktiverar en produkt i Specter kommer den inte att läggas in i din butik
Moms Lägger in en momsklass (Se Zoner för mer info) som överensstämmer med den moms som finn i Specter
Tillverkarens modell
Leveranstid


Om du lägger till en produkt i Specter

Fältnamn Beskrivning
Artikelnummer Produktens artikelnummer
Namn Produktens namn som visas på produktsida och i listningar
Intern kommentar Enbart för eget bruk inne på produkten
Inköpspris Det inköpspris som är satt för produkten, inte respektive leverantörs inköpspris.
EAN-kod
Vikt Produktens vikt. Specter använder kilo som vikt och således läggs vikt in i samma format i din butik
Status Om du inaktiverar en produkt i Specter kommer den inte att läggas in i din butik
Moms Lägger in en momsklass (Se Zoner för mer info) som överensstämmer med den moms som finn i Specter
Tillverkarens modell

Systemet förutsätter att alla priser är i samma valuta mellan systemen

Tips! Specter har extra fält för webbshopinformation. Om du önskar använda dessa, kontakta oss så aktiverar vi det (kostnad, 3 500kr)

Följande kontroller görs när vi hämtar från Specter

  • Artikelnummer är ifyllt (om artikelnummer redan finns i butiken uppdateras existerande artikel)
  • Pris är över noll
  • Produktnamn är inskrivet

Om något skulle gå fel i inhämtandet av artiklar från Specter får du som butiksägare ett mail. Om du vill göra en ny synkning, gör samma ändring i Specter igen så ska en ny synkning göras automatiskt.

När du sparar en order i butiken kommer den att skickas till Specter direkt. Om du har lagt till en tillverkare som inte finns hos Specter så kommer denna också att skapas i ditt affärssystem. Om du anger ett lagerantal kommer detta också att flyttas (Det är enda gången som lagret skickas från butiken till Specter).

Order

Direkt när en kund skickar in sin order kommer den att skickas in i ditt affärssystem hos Specter. På ordern i administrationen får du upp ett "Specter Ordernr" under "Orderinformation" på sidan där du visar ordern. Om detta nummer inte skulle finnas där kan du på nytt synka ordern genom att klicka på knappen "Specter-export" längst ner på sidan. Om du klickar på denna trots att ett Specter Ordernummer redan finns på ordern kommer ordern att skickas till Specter igen idet utförande som gäller vid det tillfället (om du ändrat din order). Den tidigare ordern tar du då bort i Specters system. En order i vårt system kan bara vara kopplad mot en order hos Specter.

Tänk på! Om du gör ändringar i Specter måste du göra samma ändringar i butiken om ordern ska se identisk ut för din kund om de loggar in eller om du vill generera ut statistik från din butik.

Tänk på! Att lagret i Specter först påverkas när du levererar ordern

Frakt och betalningsätt mot Specter

Om du vill koppla ihop Frakt- och betalningssätt mellan Specter och din e-butik gör du detta under Betalsätt & Frakt -> Frakt eller Betalning -> Klicka på modulen du önskar koppla ihop och välj ändra. Längst ner till vänster hittar du fältet 'Modulidentifierare. Här anger du samma värde som du angivit som Extern identifierare hos Specter under deras Inställningar för betalningssätt och fraktsätt. De vanligaste betalningssätten ska kopplas ihop automatiskt utan att du ska behöva göra något.

Klarna

Om du använder Klarna Faktura, Klarna delbetalning eller Klarna Checkout måste du gå till Frakt & Betalning -> Betalning, välja respektive Klarna-rad och redigera denna. Inne på redigeringssidan måste du välja att reservation skall skapas vid order och att på Klarna Checkout att systemet inte automatiskt ska aktivera transaktioner då detta ska göras i Specter.

DIBS

Vendre skickas över ditt DIBS-orderid till Specter för att Specter ska kunna aktivear transaktionen. Du bör gå in under Frakt & Betlaning -> Betalning, välj DIBS kortbetalning och ställ in så att systemet inte aktiverar transaktioner direkt (Capture now = Nej / false). Detta gör du senare från Specter.

Kunder

Kunder kan skickas till Specter på två sätt. Antingen när en order läggs in eller genom att gå in under Export -> Specter -> Kunder och klicka på "Exportera samtliga kunder". Kunder identifieras i Specter system på person-/organisationsnummer och e-post. I butiken identifieras en kund enbart på e-post.